söndag 25 mars 2012

Tjatet om den förbannade Kjolen

Jag känner att det är min plikt att upplysa folk om vad det här med kort kjol har att göra med våldtäkter. Många verkar missuppfatta det.

Det är inte större risk att bli våldtagen om man bär kort kjol. Det är det faktum att svenskt rättsväsende i ett flertal uppmärksammade våldtäkter (90-tal) mot väldigt unga flickor koncentrerade sig på deras klädsel, sexualvanor och berusning, vilket föranleder en att tro att det är rätt ok att våldta någon om den inte är oskuld, nykterist och klädd i nunnedok.
Jag vet inte om situationen i rättssalarna fortfarande är densamma, men jag hoppas att något förändrats.

Alla som menar att tjejer inte bör klä sig utmanande för att risken att bli våldtagen är större, har alltså fel.
Snygga kvinnor blir våldtagna, fula kvinnor blir våldtagna. Gamla, barn, unga, medelålders. Smala, tjocka, äckliga, rosendoftande, halvnakna eller iförda burka.

För övrigt måste jag väl påminna om att överfallsvåldtäkten inte är den vanligaste av våldtäkterna, för även om folk säger sig veta det, så resonerar de alltid som om de inte gör det.




Lagom lång kjol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar